Hoppa till:

PGA Sweden National
daensv
Sök på webbplatsen

Den 22 augusti avgjordes årets Business Club mästerskap i minst sagt skiftande väder. Vid incheckning och frukost var himlen öppen och åskan mullrade i kanterna men som på beställning en minut i nio skingrade sig molnen och det som såg ut att bli en dag under paraplyet blev en härlig golfdag.

När regnet försvann så kom å andra sidan vinden och gjorde det inte helt enkelt för de 56 Business Club deltagarna.  Tävlingen spelades som en tvåmanna bästboll poängbogey från tee 58 och 49 på en Links Course i utomordentligt skick.

Årets fina prisbord med framför allt varsin gräsklippare från John Deere till vinnarna lockade till fin golf.

Det var ytterst jämt och hela fyra lag slutade på 39 poäng vilket var gränsen för att få pris. Det var lägst erhållna slag som fick särskilja vilket av de fyra lagen som tog den nionde och sista prisplatsen. 

För att vinna krävdes dock hela 46 poäng och laget som kan titulera sig
PGA of Sweden National Business Club Champions 2012 är SEB med representanterna Erik Malmström och Fredrik Hjort.

Tre poäng efter på fina 43 poäng hittar vi hela fyra lag så även här fick lägst erhållna slag avgöra vem som blev runner up. Med endast 9 i gemensamt hcp finner vi Thomas Holm och Magnus Sahlén från Elanders. Tredjeplatsen kneps av PGA of Sweden Nationals representant från ägarna och styrelsen; Merrill och Nils Gyllenkrok.

>> Hela resultatlistan finner du här
 

Utöver huvudtävlingen så anordnades fem roliga extra tävlingar:

På hål 3 gällde det att slå så rakt som möjligt och komma närmast repet mitt i fairway. Vi hade turen att passera förbi med kameran samtidigt som Elanders Magnus Sahlén skulle markera ut bollens läge på imponerande
2 cm från repet.

På hål fem gällde det att komma närmast hål med en felvänd klubba.

Det fanns det lika många stilar som deltagare och här har Mats Hågensen från EON redan gjort ett försök… Bäst bollsinne i gänget hade Erik Malmström som rullade upp bollen 4,88 m från pinnen. 

På trettonde hålet var det en klassisk närmast pinnen tävling.

PGA of Swedens utbilsningschef Johan Hampf satte upp bollen på stabila 1,67 m från hål. 

När spelarna kom till hål 16 gällde det att kavla upp, blunda och ta i när det var dags för längsta drive.  Det är inte bra promotion för de som förespråkar uppvärmning när Telenors Pierre Schultz på sitt första hål efter två månaders uppehåll daskar i väg bollen 260 meter och tar hem längsta drive tävlingen…

Damklassen av längsta drive togs hem av PGA of Sweden Nationals Merrill Gyllenkrok efter en klockren och välplacerad drive mitt i fairway.

På hål 17 fick spelarna träffa European Challenge Tour spelaren Fredrik Christensen för en ”Beat the pro” utmaning.

Förutom Mathias Bönnemark som blev så här glad så var det ytterliggare 11 spelare som trollade in bollen närmare än Fredrik och gick hem med varsitt tre-pack TaylorMade bollar.

För att få lite känsla för den tilltagande vinden så kan vi berätta att Fredrik började med en 51 graders wedge och avslutade med järn 6:a på det 133 meter långa hålet.
 
Vi vill tacka alla deltagare för en fantastiskt trevlig dag och hälsa er varmt välkomna till resten av årets Business Club events.

Klicka på bilderna nedan för att starta bildspelet från dagen: